Alles over uw wijk

Maandag 20 september was de wijkvereniging aanwezig bij de klanbordgroep voor de openbare ruimte rondom de Vondel en de Zwaan (ontwikkeling Motorhuislocatie). De gemeente Leiden had gevraagd aan bewoners om mee te denken hoe de openbare ruimte het beste kon worden ingericht. Een aantal enthousiaste bewoner en ondernemers hebben zich daarvoor aangemeld. Er waren 4 onderwerpen waar de gemeente graag over wilde praten, namelijk:

  1. Inrichting Vondellaan tussen Plesmanlaan en Gerard Brandstraat

De uitgang van de parkeergarage van de nieuwbouw komt aan de Vondellaan, ter hoogte van de huidige bushalte. Ook wordt de kruising met de Plesmanlaan-Vondellaan volgend jaar vernieuwd. De gemeente onderzoekt hoe nu de Vondellaan het beste kan worden ingericht. Er moet best veel in dit kleine stukje laan komen, namelijk: twee bushaltes, laad- en losplekken, uitgang parkeergarage, uitgang voor voetgangers bij de nieuwbouw, uitgang van de ambulance, ingang voor Heerema en kantoren en een nieuwe fietsoversteekplaats. Deze laatste komt er, omdat het straks niet meer mogelijk is om langs de nieuwbouw naar de Plesmanlaan te fietsen. Alle fietsers gaan langs de stationszijde door de tunnel onder de Plesmanlaan door. Aanwezigen hebben hun ideeën gedeeld over mogelijk instellen van 30km zone en hoe de fietsoversteek plaats eruit kan komen te zien.

  1. Inrichting Gerard Brandstraat

Met de komst van woningen aan de noordzijde van de Gerard Brandstraat zal er ook een nieuwe stoep komen. De gemeente wil deze stoep graag groen inrichten. Bewoners hebben aangegeven dat groen altijd mooi is, maar dat er goed moet worden nagedacht welk groen. De toekomstige bewoners hebben geen buitenruimte. Hoge bomen kunnen bijvoorbeeld veel licht wegnemen van de toekomstige bewoners.

  1. Parkeerplaatsen Vossiusplein

De nieuwbouw zal deels op het Vossiusplein worden gebouwd. Graag zou de gemeente het Vossiusplein groen inrichten de parkeerplaatsen voor de helft ergens anders willen terugbrengen. Ze onderzoekt daarbij twee locaties ten oosten van de flat Muiderkring ter hoogte van de bushalte. Bewoners van de Muiderkring gaven aan dat veel van hun bewoners slecht ter been zijn, dus dat er ook plekken moeten komen dichtbij de ingang van de flat. Het Vossiusplein wordt nu vaak gebruikt door bezoekers van Naturalis die goedkoper willen parkeren. Samen met Portaal (de woningbouwvereniging) wordt er een onderzoek gestart hoeveel parkeerplekken er terug moeten komen. De verkeerskundige heeft ons ook verzekerd dat er geen nieuwe parkeervergunningen of bezoekersuren worden toegekend aan de nieuwe bewoners.

  1. Groeninrichting Vossiusplein + pocketpark

Naast een groen Vossiusplein gaat ook de ruimte tussen de 2 gebouwen van de Vondel en de Zwaan groen worden ingericht, het pocketpark. De gemeente denkt daarbij ook aan het toevoegen van water, door middel van een Wadi (zie hier een informatief filmpje). Graag zouden bewoners ook een speelplaats willen die voor wat oudere kinderen geschikt is. Gedacht wordt daarbij aan wat ruigere natuur om hutten in te bouwen. Het Vossiusplein is ook een de plek waarin de oude en de nieuwe buurt elkaar tegen komt. Wij hebben dan ook geadviseerd om het Kweeklustpark aan de overkant van het Vossiusplein te betrekken bij de plannen, zodat er een mooie looproute ontstaat vanuit de Vondellaan naar het Kweeklustpark door de nieuwbouw heen.

Hoe nu verder?

De gemeente en ontwikkelaar van het Vondel en de Zwaan gaan samen kijken naar de opgehaalde wensen en hoe ze hier mee om kunnen gaan. Er is beloofd volgende keer ook stil te staan de inrichting Vondellaan en voorbeelden te delen hoe de Gerard Brandstraat kan worden ingericht. Uiteraard houden we u op de hoogte. Mocht u zelf ook nog willen meedenken dan kunt u ons een mailtje sturen.

Lees hier ook het hele verslag: Verslag 1ste ontwerpsessie openbare ruimte Motorhuislocatie 20 september 2021

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *