Dinsdag 28 september was de wijkvereniging aanwezig bij de informatiesessie over de energietransitie voor de Mors. De opkomst was overweldigend met twee keer zoveel aanmeldingen dan verwacht (wel 100). Meeste aanwezigen zijn huizenbezitter.
Welkom
Martijn Spaans en Ansâr Ahmadali presenteren het thema namens de gemeente. Yung Lie treedt op als energieambassadeur van de gemeente, hij wordt hiervoor betaald door de gemeente maar is geen ambtenaar en kan daardoor een mensen ook aannemers aanraden.
In een presentatie verteld Martijn Spaans welke uitdagingen de gemeente heeft met haar inwoners voor de energietransitie. Hij zoomt in op de gehele Mors (Transvaal, Lage Mors incluis Bockhorst, Hoge Mors incluis Koppelstein) en licht nog wat bijzondere bouwprojecten in het gebied toe.
De ambitie van de gemeente om in 2035 van het gas af te zijn gaat de gemeente niet halen. Zo’n transitie moet zorgvuldig worden doorlopen en kost dus tijd. Begrijpelijk want wij als wijkvereniging zien ook risico’s als de gemeente zich te snel in een avontuur stort waarbij waarvan de Leidse inwoners het risico financieel dragen.
Warmtelinq
Dat avontuur heeft een naam, namelijk de zogenaamde ‘warmelinq’ . Gemeente Leiden ziet dit als enige oplossing om iedereen van het aardgas af te krijgen. Het publiek, wat kon meestemmen, was kritisch. Gesteund door wetenschappers van de Universiteit van Utrecht en de Technische Universiteit Delft gaven zij hun kanttekeningen op deze warmtelinq. Dit systeem, waarbij warmte van de havens van Rotterdam naar Leiden vervoert, heeft nogal wat eisen. Zo moet de temperatuur hoog genoeg zijn om alle huishoudens in Leiden te kunnen verwarmen. Nadat ze dat al in Den Haag heeft gedaan. De ondergrond zal daarbij ook opnieuw moeten worden ingericht. Als dit de enige oplossing is gokt de gemeente maar op één paard.
Een aantal personen vertellen dat bij kennissen van hun door het omschakelen van gas/elektriciteit naar warmtelinq de energierekening meer dan verdubbelde. Het is duidelijk dat mensen hier niet om staan te popelen. Dit komt omdat de gemeente een concessie geeft aan één energieleverancier die weer op haar beurt exclusiviteit eist op het warmtenet waardoor concurrentie ontbreekt. De gemeente hoopt hier iets te kunnen veranderen.
Niet alleen de aanwezigen zijn niet enthousiast over de Warmtelinq. De gemeenteraad van Rotterdam heeft 14 oktober besloten geen warmte meer te leveren aan Leiden. Dit geldt ook voor meerdere belangengroepen in Leiden. Zo reageerde Houtkwartier en tegengas Merenwijk met kritische geluiden.
Extra warmte
Extra warmte zal worden aangetrokken door geothermie op 3 km diepte. Op dit moment heeft de gemeente Leiden 4 opsporingsverzoeken goedgekeurd om te kijken naar Geothermie.Ook hier reageert de zaal kritisch op. Doordat leiden qua hoogte rond de zeespiegel ligt kunnen deze boringen lekkages veroorzaken. Met als gevolg dat het grondwater kan verzilten.
Wat kan je zelf doen?
De energieambassadeur neemt nu het woord en moedigt iedereen aan dat mensen voor “no regret” maatregelen kunnen nemen: isolatie van vloer en dak en spouwmuren en plaatsing van dubbelglas, waardoor je minder energie verbruikt. Sommige aanwezigen vinden dat de overheid moet meehelpen aan deze transitie en de energieprijs laag moet houden anderen vinden dat jezelf aan de slag moet. Gelukkig biedt de gemeente Leiden hulp in de vorm van het energieloket.
Vervolg
Wij als wijkvereniging gaan graag op de uitnodiging in van de energieambassadeur om met een infraroodkamera te kijken waar we onze huizen kunnen isoleren. Daarnaast hebben sommige huiseigenaren individueel of collectief (7 huizen op een rij) de spouwmuren laten vullen. De energieambassadeur zegt moeite te hebben met het vinden van mensen in de Mors. Daarnaast daar waar nodig zullen we zeker optrekken met andere wijkverenigingen Bockhorst en Transvaal zoals wij ook al eerder hebben gedaan.Wij gaan binnenkort in gesprek met de gemeente voor de volgende stappen.