Alles over uw wijk

Op 11 januari heeft de Wijkvereniging samen met de bewonerscommisie in de Dijkstraat een brief gestuurd naar de gemeente naar aanleiding van informatie verkregen tijdens de inloopbijeenkomst op 7 december jl. Hieronder de brief.

Beste gemeente,

Namens de bewonerscommisie en de wijkvereniging Lage Mors sturen we je hierbij wat er volgens ons zou moeten gebeuren om de overlast in de Dijkstraat te verminderen en tevens de veiligheid rondom de school te verbeteren.

We zijn het ermee eens om de Dijkstraat 1-richtingsverkeer te maken, waarbij er zo min mogelijk parkeerplekken verdwijnen en zonder verbredingen van de stoepen. We verzoeken de gemeente dan ook om voor de 2e optie te gaan die tijdens de inloopavond werd gepresenteerd.

We verzoeken de gemeente ook om de verkeersdrempels te vervangen door verkeersbulten, dit omdat bij een verkeersdrempel er een erg gemakkelijke mogelijkheid wordt geboden om de stoep op te fietsen. Dat is juist wat we willen verhinderen. Een bult middenin de weg waarbij er een stoeprand blijft bestaan tussen de weg en de stoep verminderd dit.

In overleg met de Morskring stellen wij voor ca. 2 meter van het schoolpein aan de Dijkstraat open te stellen voor fietsen en bakfietsen van ouders. Zo wordt ruimte gecreëerd voor bakfietsen zonder dat de stoep en straat geblokkeerd worden zoals nu gebeurt. Dit kan vrij simpel gerealiseerd worden door het hek van de school iets naar achter verplaatsen. De stoep moet op dit stuk dan verlaagd worden zodat duidelijk is dat ouders en kinderen hier veilig de stoep op kunnen fietsen en niet eerder al. De gemeente zou de school dan moeten helpen in de financiering en realisatie hiervan.

Om de Dijkstraat te ontlasten stellen we voor om bijv. de groepen 4 & 5 voortaan de school in- en uit te laten gaan via de kant van de Damlaan. Dit is oorspronkelijk ook de ingang van de school. Aan de voorkant van de school is er ook ruimte om de fietsen kwijt te kunnen. De gemeente zou dan ook moeten helpen met deze ontsluiting omdat dan enige aanpassingen nodig zijn. De buurt staat ervoor open hieraan mee te helpen.

Op de gepresenteerde plannen van 7 december stonden de zebrapaden niet erg duidelijk aangegeven. Het kruispunt (ventweg) Vondellaan, Lage Morsweg en Dijkstraat wordt veel gebruikt door halende en brengende ouders, maar er is slechts één zebrapad die aan de verkeerde kant van de school de Dijkstraat loopt. We verzoeken de gemeente om een (extra) zebrapad aan te leggen aan de kant van school van de Dijkstraat naar de ventweg van de Vondellaan.

Als laatste verzoeken we de gemeente het gebied “verboden voor vrachtwagens” te maken in het hele gebied (tussen en inclusief Storm Buysinghstraat en Lage Morsweg), met uitzondering van bestemmingsverkeer. Er rijden nu dagelijks zware vrachtwagens met opleggers door dit gedeelte van de wijk, terwijl er 3 basisscholen, een kinderopvang, een speeltuinvereniging en een MBO zit. In dit opzicht zou de gemeentelijke reinigingsdienst ook kunnen bijdragen aan een veilige schoolomgeving door de schoolzones tijdens de schooltijden te vermijden. Het lijkt ons ook een logische aanvulling dit gebied vrij van vrachtwagens te maken.

Namens de Wijkvereniging & de bewonerscommissie

Peter van Meurs, Voorzitter Wijkvereniging Lage Mors

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *