Alles over uw wijk

De komende jaren gaat de kruising Plesmanlaan-Vondellaan op de schop. Dat betekent komende 3 jaar behoorlijke hinder voor voetganger, fietser en automobilist.

informatiebijeenkomst

Op 25 september vond een inloopbijeenkomst voor de buurt plaats over de herinrichting van het kruispunt Plesmanlaan-Vondellaan. De belangrijkste punten van de bijeenkomst heeft Boskalis hier gepubliceerd en de panelen die te zien waren, staan inmiddels hier.

De avond was goed bezocht, alhoewel er in verschillende gesprekken regelmatig harde noten gekraakt werden over het gebrek aan tijdige communicatie over dit grootschalige en voor de wijk impactvolle project. Het was jammer dat er geen uniforme informatie gegeven werd, waardoor iedereen zelf vragen moest stellen en dus zelf de stukjes van de verschillende panelen en gesprekken bij elkaar moest zien te krijgen. Er werd regelmatig verwezen van de ene naar de andere aanwezige personen van Boskalis en de gemeente en was er nou wel of niet iemand van Vattenfall?

Vragen over busomleidingen of interferentie van de sloop en bouwwerkzaamheden op het terrein van het voormalige belastingkantoor op het enige bruikbare feits- en voetpad richting de stad en station, bleven helaas onbeantwoord, ondanks dat de wijkvereniging hierover al eerder vragen had gesteld en we verwacht hadden hier nu een antwoord op te zullen krijgen.

Planning

De planning is nu als volgt, aldus de informatie van Boskalis:

  • Vanaf oktober 2024 wordt het voormalig tankstation langs de Plesmanlaan ingericht als werkterrein. Er zijn inmiddels een groot aantal dieren uit de omliggende sloten gered door vrijwilligers, met dank aan de inzet van SOS Mors.
  • Vanaf november zullen bomen gekapt worden en funderingen aangebracht om de beelden op het kruispunt tijdelijk een andere plek te kunnen geven.
  • Vanaf maart 2025 (dit was februari in de eerdere planning) gaan het fiets- en voetpad voor ca. 2 jaar dicht om ruimte te maken voor het verleggen van kabels en leidingen. Vanaf dan moeten fietsers en voetgangers gebruik maken van het fietspad langs Heerema en Teekens Karstens en pas na het treinviaduct oversteken richting stad en station. Daar wordt het voormalig belastingkantoor intussen ontmanteld en de Tarentaal (in gemeente-speak: Morspoortterrein bouwblok M1a) gebouwd, dus we hopen dat we daar al die tijd goed langs kunnen blijven fietsen en lopen.
  • Vanaf het 4e kwartaal van 2025 wordt het autoverkeer voor 1,5 jaar gestremd en kunnen we alleen vanaf de kant van de A44 de wijk in via de Plesmanlaan en de wijk uit richting de stad. Hoe de bussen zullen gaan rijden, die op deze manier niet vanaf de stad de wijk in kunnen rijden, weten we nog niet.
  • De aansluiting van de Vondellaan op de Plesmanlaan zal verlegd worden, waardoor het hele kruispunt een aantal weekenden en eenmalig een hele week geheel dicht zal gaan.
  • De verwachting is dat het project eind 2027 afgerond is.

Raakvlakken

Naast dit project speelt er nog meer in de wijk. Wanneer gaat bijvoorbeeld het aangrenzende bouwproject Vondel en de Zwaan van start zal gaan. Volgens de website van Vondel en de Zwaan is dat al vrij snel. Er zal dus tegelijktijdig gewerkt worden aan de Plesmanlaan als aan de bouw van Vondel en de Zwaan. Hoe gaat het dan met het bouwverkeer? Gaat dat dwars door onze wijk?  Met dit bouwproject worden opnieuw aanpassingen gemaakt aan de lokale verkeerssituatie die nu nog niet geheel duidelijk zijn.

En hoe zit het met de sloop en nieuwbouw bij het voormalige belastingkantoor aan de andere kant van het spoor? De Tarentaal genoemd.

De Wijkvereniging zet zich ervoor in om de overlast zoveel mogelijk te beperken door overleg met de gemeente en zoveel mogelijk alle vergaarde informatie met de wijk te delen.

Verkeershinder

Wat zorgen baarde, is dat op meerdere panelen de Dr. Lelylaan als dé route de wijk uit werd gepresenteerd, terwijl dat nu al een niet te versmaden slechte in- en uitgangsroute is voor de wijk. Binnenkort hopen we wat antwoorden van de gemeente te krijgen via een integraal verkeersoverleg. Ook begreep een van de aanwezige bestuursleden dat er een speciale werkgroep bij elkaar zal komen om de gehele verkeerssituatie in Leiden West (inclusief de (weg)werkzaamheden in het Bio Science Park) tijdens al deze werkzaamheden onder de loep te nemen en te kijken wat er allemaal gedaan moet worden om het verkeer toch wat doorgang te kunnen laten vinden. De wijkvereniging vraagt ook al 1,5 jaar om een integraal verkeersoverleg. Dat lijkt er nu ook aan te komen.

We houden iedereen zo goed als mogelijk op de hoogte via onze nieuwsbrief en de website. Houdt ook de gemeente Leiden website in de gaten.

Specifiek voor het project Plesmanlaan: wil je op de hoogte blijven van de hinder? Download dan gratis de Boskalis bouwapp. Dit is de link naar de app in de App Store via je browser: https://apps.apple.com/nl/app/boskalis-projecten/id1580073010. En dit is de link naar de app in Google Play: https://play.google.com/store/apps/details?id=bouwen.app.boskalis

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *