De gemeente leiden zet in op participatie! samen met wijkverenigingen / lokale experts en/of ervaringsdeskundigen gaan wij het gesprek aan. Daarnaast voort de gemeente gesprekken met jongeren, internationals en hebben ze een lijst met personen die zich in het bijzonder inzetten voor een inclusief Leiden.
Soms zijn de verwachtingen over participatie verschillend. En vinden we het lastig daar mee om te gaan. Sommige bewoners krijgen we niet of nauwelijks te spreken. Terwijl het wel over zaken gaat die voor iedereen belangrijk zijn. De gemeenteraad van Leiden wil daarom graag een handelingsperspectief participatie maken. Dit is een set aan uitgangspunten, afspraken en spelregels die we met elkaar maken over hoe we invulling geven aan participatie. Met respect voor ieders rol en belang. Het college van burgemeester en wethouders bereidt dit handelingsperspectief voor