Komende jaren gaat er veel gebeuren in onze rustige wijk. Kijk voor meer info op de website van de gemeente.
projecten in onze wijk
Eind 2020 heeft de gemeente Leiden een ontwikkelperspectief vastgesteld voor de hele Mors. Onze wijk in hier onderdeel van. Kijk ook hier het filmpje. Of lees het perspectief zelf.
Hier staan alle projecten in de Mors in een overzicht bij elkaar.
Aan de Vondellaan zullen komende jaren ongeveer 1.000 woningen worden gebouwd op de Motorhuislocatie en Mercedeslocatie. Hiervoor heeft de gemeente een gebiedsvisie geschreven. In 2026 zal gestart worden met de bouw van de woningen op de Motorhuislocatie. Het bestesmmingsplan wordt in december 2023 ter inzage gelegd worden.
Op 8 november 2023 vond er een voorlichtingsbijeenkomst plaats, waarbij de aangepaste plannen werden gepresenteerd voor de Motorhuislocatie, waar duidelijk werd dat er meer woningen gerealiseerd zullen worden. Onduidelijkheid blijft over aantal parkeerplaatsen voor bewoners en voor bezoekers en veel informatie was niet aangepast aan nieuwe plannen en/of plannen van de Plesmanlaan als onderdeel van de Leidse Ring Noord. We wachten het bestemmingsplan af. Wie wil meelezen en meedenken, laat het weten via email.
Daarnaast wordt er ook gekeken naar de ontwikkeling van de Mercedeslocatie en IJshal.
De notulen van de laatste twee edities van het Stakeholderoverleg Vondelkwartier die plaatsvonden op 12 september 2024 en daarvoor op 5 oktober 2023.
De laatste nieuwsbrief van de Motorhuislocatie vind je hier
Kijk ook eens op de website van de ontwikkelaar van de Motoshuislocatie.
In oktober 2024 heeft de gemeenteraad met het bestemmingsplan voor het bouwproject Vondel & de Zwaan ingestemd. In de komende jaren zal op de hoek van de Plesmanlaan en Vondellaan dit bouwproject verrijzen, waarmee er 578 woningen, 1000m2 kantoorruimte en wat kleine bedrijven worden toegevoegd aan de wijk.
Lees het bestemmingsplan hier en het aanvullende Erratum.
Bekijk hier alle bijlagen en door de gemeenteraad ingebrachte amendementen.
De kruising aan de Vondellaan-Plesmanlaan zal worden aangepast. Begin 2022 heeft het bestemmingsplan ter inzage gelegen. De wijkvereniging heeft hierop een Zienswijze ingediend. In 2024 wordt gestart met de bouw. Mocht je vragen hebben over de werkzaamheden mail ons of de aannemer: omgeving.plesmanlaan@boskalis.com. Op de website van de aannemer Boskalis kun je bekijken wat de stand van zaken is en het laatste nieuws over het project.
Planning werkzaamheden
Vanaf begin oktober beginnen de voorbereidende werkzaamheden met het inrichten van de werkterreinen op het terrein van het voormalige Shell-station. Vanaf november worden de bomen gekapt en worden de funderingen aangelegd voor de beelden op de weg die verplaatst worden tijdens de werkzaamheden.
Vanaf maart 2025 worden kabels en leidingen verlegd, waardoor het fietspad en voetgangerspad onder de Plesmanlaan volledig dichtgaan. Waarschijnlijk is dit vanaf begin maart 2025. Het fietspad langs Heerema en TeekensKarstens zal wel openblijven en de beste route richting de stad zijn te voet en op de fiets. Let op: er zal ook gebouwd op de plek van het voormalig Belastingkantoor waar de Tarentaal zal verrijzen. Het is onduidelijk of en hoe dit hinder op het fietspad zal veroorzaken. De gemeente heeft hier nog geen antwoord op gegeven.
Vanaf het 4e kwartaal van 2025 start de bouw van de fietsonderdoorgangen en zal de weg voor auto’s 1,5 jaar lang beperkt toegankelijk zijn. We kunnen dan vanaf de Plesmanlaan alleen met de auto de wijk in komende vanaf de kant van de A44 en kunnen alleen richting de stad wanneer we via de Plesmanlaan de wijk uit gaan. Het is nog onduidelijk hoe de busroutes zullen lopen, aangezien die op deze manier niet vanaf het station de wijk in kunnen rijden.
Er zullen ook een aantal weekendafsluitingen zijn en één weekafsluiting van het hele kruispunt. We kunnen dan via de Dr. Lelylaan de wijk uit en misschien ook nog via de Morsweg, tenzij daar de aanpassingen in verband met de Autoluwe Binnenstad al zijn uitgevoerd. Over deze planning hopen we binnenkort meer te horen (zie ook op deze pagina onder “Afsluiting Rijnzichtburg i.h.k.v. Autoluwe Binnenstad”.
Extra bomenkap
Aanvankelijk zouden er 65 bomen worden gekapt. Na uitwerking van het ontwerp zijn dit er 80 meer. Samen met de Bomenbond kijken we kritisch naar de aangevraagde kapvergunning, zie hier de aanvraagdocumenten:
Publiceerbare aanvraag, RAAP Adviesdocument 1318. Taxatierapport Boominventarisatie, Bomeneffectanalyse .
Tijdelijke demping sloot
De wijkvereniging en SOSMors hebben een bezwaar ingediend tegen de tijdelijke demping van de sloot bij het Shell-station aan de Plesmanlaan. De aannemer wil dat water tijdelijk dicht gooien als bouwterrein, maar het kost circa 40 jaar voordat alle biodiversiteit weer op hetzelfde niveau is, wanneer alles eerst gedempt is. Door het sluiten van een duiker aldaar zal de doorstroming ook worden gestopt met dit plan, waardoor de waterkwaliteit van het overige water in de omgeving slechter wordt. Ook zijn er allerlei beschermde diersoorten gevonden in de sloot die op de lijst van beschermde diersoorten staan, zoals het rietvoorntje. Dit bezwaar is helaas ongegrond verklaard. Wel zijn de plannen aangepast zodat er een betere doorstroming zal zijn en krijgen we meer water terug in de wijk dan in de eerdere plannen. Voordat de sloten worden gedempt, is er een actie geweest waarbij vrijwilligers zoveel mogelijk dieren gevangen hebben en levend overgezet naar een andere plek waar ze verder kunnen leven.
Extra drempel op Vondellaan
We hebben voor elkaar gekregen dat er een extra drempel komt om fietsers en voetgangers extra te beschermen wanneer zij in de toekomst de Vondellaan oversteken ter hoogte van de Plesmanlaan. Hiervoor hebben wij een zienswijze ingediend op het verkeersbesluit en tekening. Omdat de kruising van de Plesmanlaan-Vondellaan verlegd wordt, komt ook de weg ca. 2,5 meter hoger te liggen. Aan het einde van het helling waarvan de auto’s de wijk inrijden, komt een oversteekplaats (zebrapad) voor voetgangers en fietsers. Om auto’s wat af te remmen, komt op die plek dus nu ook een drempel. We denken dat dit een positief effect zal hebben op de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers.
Informatiebijeenkomsten
Afgelopen jaar hebben we veel overleggen gevoerd met de gemeente over dit onderwerp. Lees ze hier:
202211025 Notulen kennismakingsgesprek WV Lage Mors
20221107 concept notulen Overleg gemeente LRN Plesmanlaan
20221209 conceptnotulen bijeenkomst SOSMors wvlm met gemeente +wethouder
20221221 concept notulen overleg Leidse Ring Noord met gemeente_ Verkeer
20230116 concept notulen gesprek luchtkwaliteit
20230829 Presentatie concept definitieve ontwerp
20240925 Informatiepanelen inloopbijeenkomst voor buurtbewoners
De Verbeekstraat ligt naast de Plesmanlaan 100 en zal de komende jaren ook worden aangepakt. Vooralsnog wordt er gesproken over 700-1000 woningen die daar worden gebouwd. In 2023 start de bouw. Wilt u meer weten, vraag dan bij ons de uitgangspunten voor de bouw op.
Op de locatie van Urban Interest (voormalig Jacobs-kantoor) aan de Plesmanlaan 100 is het plan 420 woningen te realiseren. Start bouw in 2024.
De ontwikkeling van de Plesmanlaan 100 omvat concreet de transformatie van het bestaande, verouderde kantoorgebouw naar een modern woongebouw met 420 woningen, waarvan het merendeel zich bevindt in de middeldure en sociale huur. De bestaande parkeergarage wordt verbouwd en biedt dan plaats aan ruim 170 voertuigen. Op basis van het nieuwe parkeerbeleid ontvangen nieuwe bewoners geen parkeervergunning meer om te parkeren in de openbare ruimte. Tenslotte biedt het gebouw ruimte aan kleinschalige (dag)horeca en enkele kleinschalige commerciële functies. Eerder al is door Urban Interest (de ontwikkelaar van het bouwplan) en gemeente in november 2020 en in april 2021 een participatietraject georganiseerd.
Bestemmingsplan
Op 1 februari 2024 heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan Plesmanlaan 100 vastgesteld. Er is daarna beroep aangetekend bij de Raad van State, waar het nu in behandeling is.
Neem contact op met de wijkvereniging wanneer u meer informatie wil of wil meedenken over deze plannen.
De Buurtvereniging BBBockhorst waar dit project aan grenst, heeft ook informatie op hun website: https://www.bbbockhorst.nl/category/plesmanlaan-100/
Vragen
Meer informatie vindt u op de volgende websites: www.leiden.nl/plesmanlaan100 en www.urbaninterest.nl/participatie–plesmanlaan
Op het voormalige Werninckterrein zullen ongeveer 700 woningen worden gebouwd. Daarnaast zijn er plannen om een fietsbrug te maken over de Dr. Lelylaan richting Transvaal. Meer informatie vind je hier.
Op de plek van het oude belastingkantoor tot en met de tijdelijke Morspoortgarage komen 500 nieuwe woningen en een nieuw en groter sociaal pension. Daarnaast komen er ook veel parkeerplaatsen. De grond wordt verkocht aan een Leidse woningcorporatie. Het bestemmingsplan is ter inzage gegaan. De wijkvereniging heeft hierop een zienswijze ingediend.
In september zijn indieners van zienswijzen uitgenodigd om deze zienswijze mondeling toe te lichten tijdens een overleg van de raadscommissie Stedelijke Ontwikkeling. Ondanks hiervan gebruik gemaakt te hebben, is onze zienswijze niet meegenomen in de plannen van het Morspoortgebied.
Het bestemmingsplan is onherroeppelijk. zie hier
De Gemeente Leiden wil de binnenstad van Leiden autoluw maken. Onderdeel daarvan is het plan om de Morsweg en de Rijnzichtbrug voor doorgaand verkeer af te sluiten. We schreven daar een stukje over wat dat betekent voor de inwoners van de Lage Mors, lees dat hier.
De gemeente heeft erkend dat de afsluiting van Rijnzichtbrug een verhoogde kans op sluipverkeer door de Lage Mors zal geven. Zij stellen daarom voor om op 3 plekken in de wijk een selectieve toegang (‘knips’) te creëren waar alleen bewoners en bedrijven doorheen mogen rijden. Waar deze knips komen te liggen, mogen we over meepraten.
Een beetje buiten onze wijk, maar ook in het Pesthuis staat veel te gebeuren. 12 juni deed de ontwikkelaar de plannen uit de doeken, zie hieronder het verslag en presentatie.