Op woensdag 28 september kwam burgemeester Lenferink kennismaken met Wijkvereniging Lage Mors. Het was een prettig gesprek waarin de burgemeester leerde over de aanleidingen van de oprichting van de Wijkvereniging en meer wilde weten over wat er zoal speelde in de wijk.
Energietransitie
Hij veerde op toen we spraken over de aanstaande Energiemarkt en zegde direct toe iemand van de gemeente te vragen om die avond te komen spreken over de plannen die de gemeente heeft voor de energietransitie van de Lage Mors. Daarnaast raadt hij bewoners vooral aan hun huis te isoleren en in te zetten op energiebesparingen. En daar waar kan, dit gezamenlijk in te kopen.
Advies hierover kan komen via de wijkambassadeur Yung Lie en de energiecoaches die gratis langs kunnen komen om maatregelen voor ieders huis (ofwel koop- als huurwoning) te bespreken. Meer informatie over de wijkambassadeur en energiecoaches staat op gagoed.nl. Yung Lie zal ook aanwezig zijn tijdens de Energiemarkt op 21 oktober.
Verkeersveiligheid
We stelden de burgemeester ook op de hoogte van de zorgen over de verkeersveiligheid in de wijk, nu er veel plannen zijn om nieuwe woningen te bouwen in de Lage Mors. Hij zegt dat het verkeer en de verkeersveiligheid een cruciale rol spelen bij elk bouwplan. Zo is dat momenteel het heikele punt bij het Werninkterrein aan de Amphoraweg.
Bomenkap Vossiusplein
Ook vroegen wij de burgemeester naar de onlangs gekapte bomen aan het Vossiusplein. De gemeente liet pas een dag van tevoren weten dat deze bomen gekapt gingen worden, terwijl de vergunning daarvoor niet in orde lijkt te zijn geweest en de bezwaartermijn van 6 weken niet in acht is genomen.
De burgemeester heeft hier navraag over gedaan en heeft ons meegedeeld dat er toch echt sprake was van noodkap. Daarbij was men bang was dat de bomen de voorspelde wind en regen van medio september niet zouden overleven en weghalen “dus echt dringend noodzakelijk was om grote schade/ongelukken te voorkomen”. Bij noodkap kan een wethouder een vergunning verlenen voordat dit gepubliceerd is en bezwaar gemaakt kan worden. De (late) informatievoorziening naar de bewoners is bij noodkap “in de praktijk altijd zeer kort van tevoren”. Hier moeten we het dus mee doen.
Communicatie
Als laatste punt kaartten we aan dat de communicatie over allerhande zaken in en over de wijk voor wijkbewoners moeilijk te vinden zijn. Hij zei dat de wijkvereniging een goede ingang is voor wijkbewoners en dat de gemeente de wijkvereniging pro-actief op de hoogte zal houden van alle zaken die te maken hebben met onze wijk. Wij zullen hem hieraan houden!