Alles over uw wijk

Op woensdag 28 februari organiseerde Wijkvereniging Lage Mors een zeer goed bezochte Energiemarkt: de zaal van de Speeltuinvereniging Morschkwartier zat bomvol. De Energiemarkt begon met een aantal interessante sprekers en daarna konden buurtbewoners verder praten met energiecoaches, Energiek Leiden, een warmtepomp-expert, de gemeente en elkaar. Met als doel om alle bewoners op weg te helpen verder hun eigen huis te verduurzamen. En om te kijken of we met de buurt samen ook iets collectiefs kunnen en willen ondernemen. Daarnaast deelde de wijkvereniging gratis radiator ventilatoren en radiatorfolie uit aan de aanwezigen om zo alvast een eerste stap in energie besparen mogelijk te maken.

Adviezen

Welke adviezen kwamen zoal voorbij?
1. Ga gewoon beginnen met isoleren en verduurzamen. Zorg wel dat je goed advies inwint en niet zomaar alles aannemen wat installateurs zeggen: er is vaak meer mogelijk.
2. Boek een energiecoach of ga langs bij het Energieloket van MBO Rijnland.
3. Wanneer is een warmtepomp wel of juist niet nuttig om in te zetten? Dat ligt aan hoe hoog de temperatuur van het water moet zijn om je huis nog warm te krijgen. Als je je huis nog warm krijgt wanneer het buiten +5 graden is en je CV op 50 graden, kun je een hybride warmtepomp gaan overwegen. Als je met je CV op 50 graden ook bij -5 graden je huis nog comfortabel houdt, kun je een all-electric warmtepomp overwegen. Schrijf je in voor het Warmtepomp Spreekuur om daar meer over te horen.
4. Kijk op gagoed.nl en energiekleiden.nl voor meer ideeën en handige tips.

Gemeente: uitbreiding stadswarmtenet in Lage Mors kansrijk

Wethouden Yvonne van Delft, ook inwoner van de Lage Mors, kwam vertellen over de gemeentelijke plannen rondom de warmtetransitie. Zij vertelde hoe we van het gas af kunnen en dan aan warm water gaan komen. Ze vertelde dat de Lage Mors één van de wijken is waar het uitbreiden van het bestaande stadswarmtenet een kansrijke optie is. Dat betekent dat het bestaande warmtenet van Vattenfall, waarop bijv. de flats op de Cruquiuslaan en Jan Luykenlaan op zijn aangesloten, uitgebreid wordt naar een groter gedeelte van de wijk. De gemeente maakt per wijk een wijkuitvoeringsplan, voor de Lage Mors wordt hier nog niet aan gewerkt. Ze verwacht dat we rond 2030-2035 mogelijk op dit stadswarmtenet kunnen gaan aansluiten.

Uit de zaal kwam het idee om bij de nieuwbouwprojecten projectontwikkelaars te stimuleren om ook warmte te leveren aan omliggende straten. Yvonne van Delft gaat dat meenemen in de gesprekken met haar collega’s. De gemeente kan nu niks afdwingen, maar ze kan het wel duidelijker op tafel leggen bij de gesprekken met projectontwikkelaars.

Samen met de buurt

We hoeven natuurlijk niet te wachten op de oplossing van de gemeente. De Wijkvereniging brengt graag mensen samen die samen willen nadenken over gezamenlijk energie besparen. Denk aan samen zonnepanelen inkopen of misschien wel een buurtbatterij.Dit doen we samen met twee buurtinitiatiefcoaches van Energiek Leiden. Mail ons op wv@wvlagemors.nl als je ook wil meedenken hierover.

Energiekit

Wil je nu al besparen op je energierekening? De wethouder reikte ook de Energiekit uit, die Wijkvereniging Lage Mors heeft samengesteld voor inwoners van de wijk. De Energiekit kun je lenen om inzicht te krijgen in je energieverbruik. Er zitten verschillende gadgets in zoals een warmtebeeldcamera, een energiemeter en een CO2-meter. Zo kun je zien waar je huis energie en warmte lekt en of je wel genoeg ventileert in huis. Alle bewoners van de Lage Mors kunnen de Energiekit lenen bij de Wijkvereniging Lage Mors.
Lees meer over de Energiekit hier: https://www.wvlagemors.nl/index.php/2024/03/11/vraag-de-energiekit-aan/
Of vraag meteen de Energiekit aan via een e-mail naar: wv@wvlagemors.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *