Op 13 december is een beroepschrift ingediend bij de Raad van State tegen een aantal aspecten van het bestemmingsplan van Vondel en de Zwaan. In de kern betogen we dat de beoogde ontwikkeling te grootschalig op een te klein grondoppervlak en is onvoldoende rekening gehouden met de belangen van de huidige omwonenden. Ook vinden wij dat het bestemmingsplan voorziet in een ontwikkeling die leidt tot een te grote verdichting, te weinig openbare ruimte en te weinig parkeerplaatsen voor de noodzakelijke behoefte. Dit leidt tot een verslechtering van het woon- en leefklimaat.
Met dit beroepschrift willen we bereiken dat er aanpassingen gemaakt worden aan het bestemmingsplan zodat we kunnen komen tot een verantwoorde stedenbouwkundige ontwikkeling met een goede ruimtelijke ordening en een prettig woon- en leefklimaat.
Samengevat gaat het om deze bezwaren:
– Bezwaar over de hoogte van de 70 meter hoge toren en de vorm ervan
– Bezwaar op de setback van 1 meter i.p.v. 3 meter aan de Gerard Brandstraat
– Bezwaar over te beperkte parkeermogelijkheden voor zowel bewoners als te verwachten laad- en losverkeer
– Bezwaar over gebrekkig onderzoek hoeveelheid fietsverkeer en windhinder
– Bezwaar over niet inventariseren en addresseren van extra benodigde ov-voorzieningen (want weinig toekomstige bewoners zullen een parkeervergunning kunnen krijgen).
– Bezwaar over de hoeveelheid groen, groenbestemming als parkeerplaats en de verwachte risico’s van klimaatverandering op het gebied
– Bezwaar over impact van bodemenergiesysteem dat niet in kaart hoeft te worden gebracht omdat college besloten heeft dat een milieueffectrapportage niet nodig is voor dit bouwplan
– Bezwaar over ontoereikendheid impactanalyse op omliggende voorzieningen
– Bezwaar over de participatie
We wachten nu af of het beroepschrift ontvankelijk wordt verklaard. Ook zijn er financieel nog wat losse eindjes. Je kunt ons nog altijd ondersteunen door een donatie te doen. Een aantal bewoners heeft ons geholpen door hun individuele rechtsbijstandverzekering in te schakelen. Daarmee zijn we goed op weg richting het benodigde bedrag om de gang naar de Raad van State te kunnen maken. Maar we zijn er nog niet. We verwelkomen dan ook iedere donatie die wordt gedaan. Elke donatie, groot of klein, brengt ons dichter bij ons doel. Samen kunnen we het verschil maken.
Lees op deze pagina meer over onze gang naar de Raad van State.