Tussen Dordrecht en Leiden zullen 4 stations flink onder handen genomen worden (Leiden, Den Haag NOI, Rijswijk en Dordrecht) en zullen er 5 tussenstations bijkomen op het traject (bij Rijswijk, Schiedam, Dordrecht en twee in Rotterdam). Onderdeel daarvan is om Leiden Centraal voor de langere toekomst te gaan inrichten, omdat vanwege de bebouwing nu en in de toekomst rondom het station de provincie niet verwacht dat er dan nog ruimte is voor een groter station. Het project zit nu in de MIRT-fase (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) en uitvoering en oplevering staat nu ongeveer gepland tussen 2035/2040. Voor Leiden Centraal zijn er nu nog 3 scenario’s over, waar afgelopen 2 juni een bijeenkomst over was om te peilen onder de bezoekers welk scenario de voorkeur had en om te kijken of er nog andere goede ideeën naar voren zouden komen.
Wat zijn we te weten gekomen over de huidige plannen voor het nieuwe Leiden Centraal?
Er komt een brede hal van 40 meter breed, zodat er makkelijker meer mensen doorheen kunnen gaan. De ingangen (entrees) aan beide kanten van het station worden een stuk groter zodat ook daar meer ruimte komt voor mensen om te wachten zonder buiten in de regen te hoeven staan. De huidige kap over het station zal verdwijnen en er zullen nieuwe kappen over het perron en de stationshal komen, waarbij de kappen over het hele perron komen zodat je overal droog op de trein kan wachten.
De grote uitdaging is om de wirwar van voetgangers, fietsers, bussen, taxi’s etc rond het station zoveel mogelijk uit elkaar te halen, zodat het een veiligere en prettige omgeving zal worden. In alle scenario’s zal de onderdoorgang naar het LUMC geheel alleen een tunnel voor voetgangers en fietsers worden. Er zal ruimte komen voor 25.000 fietsparkeerplekken, rond en onder het station, niet meer op straat. Het cruciale probleem om op te lossen is waar het busstation zal komen. Daarvoor liggen nu nog 3 alternatieve scenario’s op tafel.
De 3 alternatieve scenario’s houden in:
- Busstation komt op een verhoogd platform aan de stadszijde van het station. Bussen rijden dan bij de Rijnsburgerweg omhoog en komen op de Plesmanlaan uit wanneer ze eraf rijden. Hierbij is er meer ruimte voor fietsers en voetgangers op straatniveau.
- Busstation komt op het Schuttersveld op de plek waar nu de taxi’s staan. Hiervoor moet het SVB gesloopt worden en vanwege de beperkte ruimte verwacht de provincie dat dit aanpassingen aan de dienstregeling voor bussen zal opleveren. In dit scenario lopen gebruikers direct vanuit de bus het station in (korte loopafstand) en dit scenario is goedkoper dan bovengenoemde.
- Busstation komt tussen het Poortgebouw en het LUMC in te liggen, waarbij de bussen parallel aan de Rijnsburgerweg rijden en dus een stuk van die (smalle) weg kunnen vermijden. Er is dan wel medewerking nodig van het LUMC omdat het busstation gedeeltelijk op hun terrein zal komen en het verste perron van het busstation ligt verder lopen vanaf het station dan in de andere scenario’s. Geeft wel meer ruimte aan de voorkant van het station om daar de verkeersstromen goed te regelen.
Het eerste scenario leek het op de avond qua populariteit te winnen, maar zal de hoogste kosten met zich meebrengen en is technisch het meest ingewikkeld.
Op 23 juni zal er in de Golden Tulip een vervolgbijeenkomst zijn specifiek over de verkeersafwikkeling. Ook zal er dan gesproken worden over mogelijke scenario’s voor afsluiting van de Rijnsburgerweg en extra busverbindingen richting de kust. Houd de informatie van de gemeente in de gaten hierover.
Meer informatie:
Bericht op Sleutelstad met opnames van de avond
Project-informatie Knooppunt Leiden Centraal