Wij willen iedereen bedanken die afgelopen maandag bij de inloopbijeenkomst was over de knips in de wijk. We hebben duidelijk kunnen maken dat het huidige voorstel, zoals de projectmanager het noemt, niet acceptabel is. De wethouder heeft gezegd dat ook de knips zelf nog besproken kunnen worden, dat er een betere onderbouwing nodig is voor de noodzaak voor de knips en toegegeven dat de brief niet de best opgestelde was.
We zijn blij dat de wethouder zelf aanwezig was om de petitie van bewoners overhandigd te krijgen. En zo ook de argumenten kon horen van diverse bewoners. We verzoeken wel dat iedereen elkaar met respect blijft behandelen. Iemand met de dood bedreigen is niet hoe we in Nederland, in Leiden of in de Lage Mors met elkaar omgaan. Als wijkvereniging willen wij nadrukkelijk stellen dat wij alle vormen van geweld afkeuren. Geweld – in welke vorm dan ook – is onaanvaardbaar. Dat de emoties afgelopen maandag opliepen begrijpen wij, maar we roepen iedereen op om verschillen van mening op een respectvolle en vreedzame manier met elkaar te bespreken. Geweld is daarin nooit de oplossing, zo onderschrijven ook de opstellers van de petitie.
Daarom vragen we via deze weg de gemeente nogmaals om het volgende:
- Bied vóór invoering van de nieuwe regeling één duidelijke, feitelijk onderbouwde presentatie over het beleid aan in de wijk, inclusief de verkeerskundige onderbouwingen én de financiële impact, zodat iedereen de juiste en dezelfde informatie krijgt;
- Update het verkeersonderzoek van Sweco uit 2021 op basis van de huidige situatie en plannen;
- Zorg dat deze informatie schriftelijk en openbaar wordt vastgelegd;
- En bovenal: laat bewoners niet betalen om hun eigen wijk in en uit te mogen rijden.
Goede actie van de initiatiefnemers de petitie. En dank, bestuur van de vereniging, dat jullie dat ondersteunen. En de krachtige afwijzing van die bedreigingen en elke vorm van geweld, hebben jullie uitstekend verwoord.
Ik lees op doemee.leiden.nl dat veel bewoners van de wijken in de buurt (voornamelijk Transvaalbuurt en Haagweg-Noord) ook hun mening over de knips in de Lage Mors uiten. Dat heeft ook te maken met de mogelijke afsluiting van de Rijnzichtbrug. Hierover heb ik als bewoner van de Lage Mors geen informatie van de gemeente gekregen en ik weet ook niet wat de status van deze plannen zijn. Daarom pleit ik voor een helder verkeersplan voor heel Leiden-West, zodat alle voorgenomen maatregelen in verband met elkaar gebracht kunnen worden, rekening houdend met de toekomstige ontwikkelingen. Nu zie ik dat bewoners van de Transvaalbuurt de knips in de Lage Mors een goed idee vinden omdat dat gunstig uitpakt voor hun buurt. Laten we de buurten niet tegenover elkaar opzetten, maar pleiten voor een allesomvattend plan.