Alles over uw wijk
Wat een geweldige opschoondag was het weer vorige week zaterdag! Met z’n allen hebben we weer laten zien hoe krachtig en leuk het is om samen onze buurten op te schonen. Ik vond het – ondanks dat het natuurlijk jammer is dat het nodig is – weer een feestje. Dank je wel voor jullie enthousiasme en inzet!
Wat hebben we bereikt?
Met maar liefst 90 mensen hebben we in de Transvaal, Lage Mors, Bockhorst en Hoge Mors een enorme hoeveelheid afval opgeruimd:

  • 30 vuilniszakken vol zwerfafval
  • Meer dan 2 kg peuken – dat komt neer op 8.375 stuks!
  • Bijzondere vondsten: twee kookplaten, een bureaustoel, een mobiele telefoon, een waterpistool, een (nog werkende!) steelstofzuiger, een wedstrijd trofee van een roeivereniging (Njord?), twee voetballen, een olietankje, een boel vapes en een (niet te verslepen) houtkachel van wel 80 kg.

Naast het opruimen was het ook mooi om elkaar beter te leren kennen!

En verder..

  • Handschoenen vergeten? Er ligt een set tuinhandschoenen bij mij thuis. Laat me weten als ze van jou zijn.
  • Peuken: Vooral bij het Diamantplein, het MBO Rijnland, het ROC Mondriaan en het Café ’t Brandewijntje vonden we weer schrikbarend veel peuken. Ik wil contact met ze opnemen om te kijken hoe we dit kunnen aanpakken.
  • Grijper in bruikleen: Heb je een grijper en/of ring meegenomen, maar nog niet het formuliertje van de gemeente ingevuld? Stuur het bijgevoegde formuliertje nog even naar me op en dan mag je alles zo lang houden als je wilt. Ik stuur de ingevulde formulieren naar de gemeente.
  • Foto’s: De foto’s van de dag staan op mijn Google Drive. Heb jij ook leuke foto’s gemaakt? Stuur ze gerust naar me toe.
  • Plastic Avengers: Met de Plastic Avengers app van Merijn Tinga en de ‘Zwerfinator‘ kun je specifieke soorten afval op de foto kan zetten. Ze richten zich steeds op één type zwerfafval, bijv. snoepwikkels, waterballonnen, drankkartons, bekers, broodzakken of vuurwerk. Deze informatie helpt om zwerfafval in beeld te brengen — en daarmee kunnen ze beter verandering afdwingen.Op dit moment vragen ze om handschoenen en elastiekjes op de foto te zetten.

Speciale dank aan:

  • Die Leythe en voorzitter Timo Heimovaara voor de fijne locatie en het sponsoren van de drankjes;
  • Karin de Goede (Portaal), Petra, Manu, Jacqueline Vernooy en Emma Kappelhof (Incluzio), Marlot Dieker en Rinus van Haaster (SOL);
  • De besturen van de wijkverenigingen, Nicoline, Jan, Heleen, Bart, Maaike en Jos van Iersel voor alle hulp en sponsoring;
  • De juryleden Anna en Jan Joosten, Jos van den Broek en Merijn Tinga
  • De sponsors; Bakker van Maanen (krentenbollen), de Tuinkabouter (appels), Jumbo (al het andere lekkers), Deksels, de Viskiet, Maxime’s en Portaal (cadeaus).

Doen jullie volgend jaar ook weer mee?
De volgende Nationale Opschoondag is op zaterdag 20 maart 2027. Zet het alvast in je agenda. Hulp vooraf en op de dag zelf is van harte welkom.

Hopelijk tot dan, en blijf vooral lekker opschonen door het jaar heen!

Met hartelijke groeten, namens iedereen in de organisatie,
Nina Horstra

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *