Alles over uw wijk

Afgelopen woensdag 6 november heeft een meerderheid van de leden ervoor gestemd om naar de Raad van State te gaan over het bestemmingsplan van Vondel en de Zwaan. Lees hieronder hoe we dat willen doen en wat je zelf kan bijdragen.

Waarom?

Afgelopen jaren zetten de wijkvereniging en actiecomité SOS Mors zich in om een mooi woonproject toe te voegen aan onze wijk. Woningen zijn broodnodig, maar wel toekomstbestendige woningen. Wij vinden dat de huidige plannen niet genoeg voldoen. Afgelopen 10 oktober is het bestemmingsplan vastgesteld door de gemeenteraad. Nu loopt er een bezwaartermijn waarin het mogelijk is bezwaar te maken tegen het plan bij de Raad van State.

Hoe bezwaar maken?

We moeten vóór 12 december een bezwaar indienen bij de Raad van State. Dit doen we samen met een advocaat die al 3 jaar met ons meekijkt. Wanneer het bezwaar is ingediend, moeten we wachten totdat we ontvankelijk zijn verklaard. Dat wil zeggen dat we voldoen aan de formele eisen om bezwaar te mogen maken en de Raad van State onze zaak in behandeling neemt. Na behandeling van de zaak (vaak een aantal maanden later), beslist de rechter of we in het gelijk gesteld worden en de gemeente het bestemmingsplan moet aanpassen of wellicht helemaal opnieuw moet ontwerpen of niet.

Hoe kan je ons helpen?

Naar de Raad van State gaan kost geld. Wij schatten de kosten op ongeveer €32.000,-. Dat geld heeft de wijkvereniging niet en zonder dit geld kunnen we niet doorgaan met onze zaak. Er zijn twee manieren hoe jij ons kan helpen om het geld bij elkaar te krijgen:

1) Zet je eigen rechtsbijstandverzekering in

Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dan kan je deze inzetten voor dit bezwaar. Per rechtsbijstandsverzekering kan je tot wel € 4.000,- tot € 8.000,- bijdragen. We hebben bij een paar verzekeraars al een zaak geopend. Let op: je betaalt mogelijk wel eigen risico.

Hoe zet je je rechtsbijstandsverzekering in?
Je neemt contact op met je rechtsbijstandverzekering en meldt dat je een conflict hebt met de gemeente Leiden over bestemmingsplan Vondel en de Zwaan met zaaknummers Z/23/3614206 enRV24.0064. Je vertelt dat je de visie van SOSMors steunt. De punten van het conflict staan op de website van sosmors.nl genoemd. Je meldt vervolgens dat we de krachten willen bundelen om samen een externe advocaat aan te stellen. Voor ARAG en DAS hebben we al een dossiernummer voor de zaak, die kan je ook vermelden.

Overzicht van Nederlandse rechtsbijstandsverzekeraars
De verzekeraars die de rechtsbijstandverzekering bij een andere verzekeraar ondergebracht hebben, staan tussen haakjes erachter vermeld. Je kan contact opnemen via de website van de verzekeraar of ze bellen.

ARAG (ook voor ABN AMRO):
Tel: 033-4342 342, of via de website: https://www.arag.nl/meld-uw-zaak/
Voor ARAG hebben we dossiernummer: 01607402, contactpersoon Michel Jehee

DAS (ook voor OHRA, Ing, ANWB):
Tel: 020-6518 815, of via de website: https://www.das.nl/service-en-contact/zaak-aanmelden
Voor DAS hebben we dossiernummer 1.24.099218, contactpersoon Bart Hendriks

Achmea (ook voor FBTO, Inshared, Interpolis, Centraal Beheer, HEMA):
Tel: 088-462 37 20, of via de website: https://www.achmearechtsbijstand.nl/zaak-melden

Univé: Tel: 05923-49340, of via de website: https://rechtshulp.unive.nl/zaak-melden

Contactpersoon
Mocht je vragen hebben, neem contact op met Bart Hendriks, contactpersoon vanuit zowel de Wijkvereniging als SOS Mors, via tel: 0612852450 (appen kan ook). Hoe sneller we dit kunnen opzetten, hoe beter we ons kunnen voorbereiden.

2) Doe een donatie

Via onze website kun je een donatie doen aan de Wijkvereniging. Deze hopen we ook te kunnen gebruiken om de mensen die een eigen risico hebben bij hun rechtsbijstandsverzekering te kunnen compenseren. Let erop dat je duidelijk aangeeft dat dit voor onze zaak bij de Raad van State is. Doneer nu.

Wat kan je nog meer doen?

Hoe meer leden de Wijkvereniging heeft, hoe sterker we staan. Je bent per persoon lid, dus ben je nog geen lid, of is je partner of kind van 18+ nog geen lid? Of je buurvrouw of andere wijkbewoner? Maak ze enthousiast om lid te worden. Je bent al lid met een eenmalige bijdrage van € 10,-.

Wil je nog meer doen?

Naar de Raad van State gaan kost veel tijd en inzet van het bestuur. Dat betekent dat sommige dingen op een lager pitje moeten. Dat willen we uiteraard niet. Heb je tijd om wat bij te dragen aan de wijk? Help mee! Zo willen we volgend jaar weer een Opschoondag, Koningsmarkt, Energiemarkt en reanimatiecursus organiseren. Heb je een paar uurtjes per maand beschikbaar, meld je dan bij ons. Alle hulp is welkom!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *